لیست بخش ها

نکات مهم هنگام نقشه برداری هوایی با کوادکوپتر

نکات مهم هنگام نقشه برداری هوایی با کوادکوپتر

برای نقشه برداری در رشته‌های مهندسی، اطلاعات و مشخصات کلی و جزئی، قسمت مورد نظر بسیار مهم و حیاتی است؛ در نتیجه وسایل و تجهیزات بسیار متفاوتی برای جمع آوری این اطلاعات وجود دارد. یکی از این تجهیزات پر کاربرد، استفاده از دوربین تصویربرداری در جهت ثبت مشخصات و اطلاعات مساحت مورد نظر است که می‌تواند، از چند سانتی متر تا چند صد متر باشد.

تصویربرداری برای نقشه برداری از زمین به سه صورت زمینی، هوایی و فضایی صورت می‌گیرد که در مدل زمینی یا همان کوتاه برد از کوادکوپتر استفاده می‌شود. نام دیگر این ربات‌های پرنده دوربین دار، هلی شات است که استفاده‌های متنوعی در زمینه‌های مختلف دارند. نقشه برداری با کوادکوپتر، نکات خاص خودش را دارد که در ادامه به توضیح مختصر در رابطه با آن‌ها می‌پردازیم.

سایما آرسی بزرگترین مرجع خرید و فروش و قیمت انواع کوادکوپتر دوربین دار ، کوادکوپتر ارزان قیمت ، کوادکپتر حرفه ای و ماشین کنترلی در ایران می باشد.

 

گام اول هنگام نقشه برداری هوایی با کوادکوپتر چیست؟

داشتن یک کوادکوپتر سالم و با کیفیت، اولین و حیاتی ترین گام برای شروع و انجام عمل نقشه برداری است. امروزه تنوع بسیار زیاد در میان برند‌ها و مدل‌های کوادکوپتر موجب شده تا انتخاب یک کوادکوپتر با کیفیت از میان آن‌ها کمی دشوار باشد. به همین منظور برای نقشه برداری هوایی با کوادکوپتر، داشتن آپشن‌های زیر برای کوادکوپتر ضروری است.

  • کیفیت و نوع دوربین کوادکوپتر
  • مقدار ارتفاع پرواز
  • چگونگی هدایت کوادکوپتر و وسیله هدایتگر یا ریموت
  • عملکرد رسیور(گیرنده) و میزان کیفیت تصویر خروجی

انجام امور نقشه برداری با کواد کوپتر آنقدر‌ها هم که به نظر می‌آید سخت نیست. تنها بودن یک کوادکوپتر با کیفیت و معتبر، شخص کنترل کننده ماهر و میزان مساحت نقشه به خودی خود نیمی از کار را حل می‌کند.

نکته حائز اهمیت در رابطه با پرواز کوادکوپتر در هنگام نقشه برداری هوایی با کوادکوپتر این است که، مساحت تاثیر کمی بر روی پرواز کوادکوپتر دارد؛ بلکه میزان ارتفاع پرواز کوادکوپتر است که موجب افزایش یا کاهش کیفیت تصاویر ثبت شده می‌شود.

هر چه مقدار زمان پرواز کوادکوپتر بیشتر باشد، تصویر واضح‌تری را به ثبت می‌رساند؛ در نتیجه در هنگام نقشه برداری هوایی با کوادکوپتر، کیفیت را فدای کمیت نکنید.

 

چه ارتباطی میان زمان پرواز و ارتفاع در نقشه برداری هوایی با کوادکوپتر وجود دارد؟

بهتر است این نکته را با یک مثال برایتان توضیح دهیم. فرض کنید بر فراز یک زمین با مساحت 100 متر مکعب و به ارتفاع 10 متری، کواد کوپتری در حال پرواز است که پس از 10 دقیقه پرواز، حدود ۱۵۰ تصویر از نقشه آن زمین به ثبت می‌رساند. حالا با افزایش ارتفاع پرواز کواد کوپتر و رسیدن آن به 30 متر، زمان پرواز نیز کوتاه‌تر شده و بعضا به 2 دقیقه می‌رسد.

این در حالی است که تعداد تصاویر برداشتی نیز به مرز 50 عدد رسیده و کاهش یافته‌اند؛ در نتیجه افزایش ارتفاع موجب کاهش زمان و کاهش کیفیت تصویر برادی می‌شود. هنگام نقشه برداری هوایی با کوادکوپتر، توجه به این نکته بسیار ضروری است.

تجهیزات بیشتر برای نقشه برداری هوایی با کوادکوپتر

کوادکوپتر که به عنوان ربات پرنده شناخته می‌شود، به صورت عمودی پرواز کرده و تقریبا از 4 عدد موتور به صورت پک شده در کارخانه‌‌ها تشکیل شده است که این تعداد موتور از 4 تا 8 عدد متغیر است. برای انجام امور نقشه برداری هوایی با کوادکوپتر،  کوادکوپتر هایی که موتور‌های پک شده دارند، مورد استفاده متداول‌تری قرار می‌گیرند.

برای مقاوم شدن فوم یا بدنه کواد کوپتر در هنگام پرواز و انجام امور نقشه برداری، باید یک سری تجهیزات خاص بر روی آن نصب شود. تعداد بدنه کوادکوپتر با توجه به تعداد موتور‌های آن متغیر است و باید جنسی سبک و محکم داشته باشد و در انتهای هر کدام یک موتور نصب شود.

برای نقشه برداری هوایی با کوادکوپتر، از کوادکوپتری استفاده می‌شود که دارای موتور پرواز الکتریکی باشد تا جدا از افزایش طول عمر کوادکوپتر، از لغزش‌های کواد کوپتر هنگام پرواز کاسته شود.

 

 

چه قطعاتی در نقشه برداری هوایی با کوادکوپتر موثر هستند؟

قطعات زیر در کواد کوپتر، در تهیه تصویر مناسب و با کیفیت از زمین، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

 

  1. کیفیت باتری

کوادکوپتری که به باتری با کیفیت و با ظرفیت مجهز باشد، دیگر از نظر زمان پرواز دچار مشکل نخواهد شد.

 

  1. خلبان خودکار

مجهز بودن کواد کوپتر به خلبان خودکار موجب می‌شود تا کوادکوپتر بودن لغزش و حرکات اضافه در یک مسیر مشخص شده توسط اتو پایلوت حرکت کرده و تصاویر کاملی به ثبت برساند.

 

  1. جی پی اس

برای کارکرد صحیح اتو پایلوت، باید یک جی پی اس قوی بر روی کوادکوپتر نصب باشد تا مختصات راه را به کوادکوپتر نشان دهد.

دوربین و مهارت، موثر بر نقشه برداری هوایی با کوادکوپتر

هنگام نقشه برداری با کوادکوپتر شاخص‌های زیر بسیار حائز اهمیت هستند و تاثیر بسزایی در خروجی نهایی تصاویر دارند.

  1. دوربین با کیفیت

وجود یک دوربین با کیفیت و مدرن، تاثیر بسیار زیادی در میزان کیفیت نقشه برداری خواهد داشت؛ به گونه‌ای که تا چند درجه بر واضح بودن تصاویر می‌افزاید. برای ارتفاع کمتر از 100 متر نیازمند یک دوربین عادی هستید، اما برای بیش‌تر از آن، حتما باید یک دوربین گران قیمت و فوق حرفه‌ای بر روی کواد کوپتر خود نصب کنید. دوربینی که استفاده می‌کنید بهتر است دارای لنز قوی باشد، تا تصاویر را با بهترین کیفیت به ثبت برساند.

 

  1. هدایتگر ماهر

اینکه مهارت فرد هدایتگر کوادکوپتر تا چه حدی می‌باشد، بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ به گونه‌ای که می‌تواند بهترین یا بدترین خروجی از تصاویر را دریافت کند. شخص هدایتگر باید به مواردی در رابطه با عکاسی هم‌چون تنظیم شرعت شاتر و بازشدگی دریچه دیافراگم تسلط کافی داشته باشد.

مراحل انجام نقشه برداری هوایی با کواد کوپتر

حالا که کواد کوپتر و دوربین مناسب برای انجام امور نقشه برداری را پیدا کرده‌اید، نوبت به انجام مراحل نقشه برداری رسیده است.

  1. با استفاده از جی پی اس و کنترل کواد کوپتر، مختصات کاملی از مسیر را در اختیار پهپاد قرار دهید.
  2. باتری کاملا شارژ شده و بسته به میزان ارتفاع پرواز، باتری نیز قوی تر باشد.
  3. سپس کواد کوپتر به پرواز درآمده و در مدت زمان لازم، به تعداد کافی تصویربرداری می‌کند.
  4. خروجی گرفتن از تصاویر و سپس انجام ویرایش و حذف تصاویر نامناسب.

سخن پایانی

برای داشتن بهترین تصاویر و کیفیت بالای آن باید در هنگام نقشه برداری هوایی با کوادکوپتر، یک سری المان‌های مهم و نکات حائز اهمیت را جدی گرفت و مورد استفاده قرار داد. در نهایت می‌توان بهترین خروجی تصاویر را از زمین مورد نظر برای نقشه برداری کسب کرد.

کلمات کلیدی: ریپورتاژ آگهی

 ممکنه این مطالب هم براتون جالب باشه                                  

نظرات (0)

هنوز نظری ثبت نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ثبت نظر به عنوان مهمان. ثبت نام یا ورود به ناحیه کاربری.
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

نمادهای اعتماد

logo-samandehi

هرگونه کپی برداری از محصولات و مطالب سایت شامل پیگرد قانونی و شخصی خواهد بود. © 2013-2024 Golchinonline All Rights Reserved. Designed By Golchinonline.ir

Download Joomla extensions and Template